Dreptul la o buna administrare - intre dezbaterea doctrinara si consacrarea normativa
Bucuresti, 13 Noiembrie 2009
Dreptul la o buna administrare, apare la articolul. 41 al Cartei Drepturilor Fundamentale, fiind instituit ca un nou drept fundamental, fiind aplicat cetatenilor si recunoscut „oricarei persoane” care intra in contact cu institutiile si organele Uniunii.
Pentru intaia oara in istoria Uniunii, Carta Drepturilor Fundamentale este documentul care stipuleaza toate categoriile de drepturi (civile, politice, economice si sociale) de care se bucura toti cetatenii si toate persoanele rezidente ale Uniunii Europene.
Fara precedent in istoria Uniunii Europene demersurile si procedurile care au dus la aparitia Cartei au subliniat importanta realizarii unei uniunii tot mai stranse in interiorul spatiului european precum si importanta si atentia acordata atat de catre institutiile europene cat si de catre statele membre ale UE drepturilor si libertatilor fundamentale.
Dreptul la o buna administrare apare astfel ca un drept fundamental al Uniunii, de o importanta deosebita, punct central al drepturilor incadrate in capitolul 5 (Cetatenie) al Cartei.
Incepand cu 1960 drepturile fundamentale au fost protejate la nivelul Uniunii Europene de Curtea de Justitie a Uniunii Europene, organism care putea verifica respectarea drepturilor fundamentale stipulate in documentele internationale de catre reglementarile interne ale statelor membre.
Principiul si dreptul la o buna administrare au fost dezvoltate in principal prin jurisprudenta Curtii de Justitie si deciziile adoptate de Tribunalul de Prima Instanta, bazandu-se pe pilonul de baza al Comunitatii, anume existenta unei Comunitati supuse principiului legalitatii.
Principiile administrative menite sa fixeze standarde care privesc organizarea si managementul administratiei publice precum si functionarea relatiilor dintre administratii si cetateni, au fost si pot fi sistematizate in patru grupe: incredere si previzibilitate, deschidere si transparenta, responsabilitate, eficienta si eficicacitate.
Lucrarile conferintei se vor desfasura intr-o singura zi in intervalul 10.00 – 17.00. Programul va cuprinde prezentarea de lucrari in plenul conferintei cat si in cadrul celor doua sectiuni create:
Sectiunea I
Cercetarea istorica si doctrinara asupra dreptului la o buna administrare
Sectiunea II
Perspective privind consacrarea normativa a dreptului la o buna administrare
Programul conferintei
Bucuresti, 13 Noiembrie 2009
Centrul International de Conferinte Batistei, Strada Emanoil Bacaloglu nr.2, Sect. 1 Bucuresti
9.00-9.30 - Inregistrarea participantilor
9.30-10.00 - Deschiderea lucrarilor conferintei
10.00-11.30 - Lucrarile conferintei
11.30-11.45 - Pauza de cafea
11.45-13.15 - Lucrarile conferintei
13.15-13.30 - Pauza de cafea
13.30-15.00 - Lucrarile conferintei
15.00-15.30 - Prezentarea concluziilor conferintei
15.30 - Reuniune informala
Va rugam sa transmiteti la adresa de e-mail: conferintasnspa@yahoo.com pana la data de 4 octombrie 2009, ora 17.00 abstractul lucrarii in limba romana si limba engleza (nu mai mult de 400 de cuvinte) insotit de urmatoarele date:
Nume si prenume
Organizatia reprezentata
Titlul stiintific/grad didactic
Numele lucrarii
Lipsa acestor date in timp util va face imposibila inregistrarea dumneavoastra in programul conferintei.
Lucrarile conferintei vor fi publicate intr-o editie electronica, cu ISBN, la Editura Comunicare.ro
Termene limita
Termen inscriere si transmitere a rezumatului: 04 octombrie 2009, ora 17.00 (ora Romaniei)
Termen de predare a lucrarilor acceptate in formatul conferintei: 01 noiembrie 2009, ora 17.00 (ora Romaniei)
Lista participantilor inscrisi
Comitetul de organizare
Prof.univ.dr. Emil Balan
Asist.univ.drd. Gabriela Varia
Asist.univ.drd. Marius Vacarelu
Asist.univ.drd. Dragos Troanta
Asist.univ.drd.Cristi Iftene.
Limba in care se vor desfasura lucrarile conferintei va fi limba romana. Rezumatele lucrarilor vor fi redactate in limba engleza